Wst. Openbaar Belang uit Zwolle over bewonerscommunicatie

Bewonerscommunicatie bij de uitvoering van een revitalisatieproject waarbij gebruik wordt gemaakt van een communicatieplan. 

 

Gerke Brouwer, directeur-bestuurder Openbaar Belang over de relatie met hun huurders:

“Openbaar Belang is een relatief kleine corporatie waar de lijnen kort zijn. Een groot voordeel hiervan is dat de corporatie en haar medewerkers dicht bij de huurder kan staan. ‘Ga in gesprek met de klant’ is iets wat we meegeven aan medewerkers. We zoeken de verbinding met de huurders. Want als je weet wie je huurder is, kun je een goede invulling geven aan de relatie en communicatie. We luisteren naar de mensen en luisteren ook naar de vraag achter de vraag. We gaan tijdig met bewoners in gesprek en reageren zorgvuldig op zorgen en bezwaren. We zorgen ervoor dat de communicatie per project zorgvuldig wordt vastgelegd in een communicatieplan.”

 

 

Bewonerscommunicatie
Een concreet voorbeeld waaruit de goede communicatie blijkt, is de revitalisatie van 24 woningen aan de Binnengasthuisstraat. Uit technisch onderzoek bleek dat de woningen niet voldeden aan de eisen van deze tijd op het gebied van geluid, energie, comfort en grootte. Renovatie was daarom noodzakelijk. Voor de 16 woningen die werden omgeturnd tot 8 eengezinswoningen waren het behouden van het monumentale karakter en duurzaamheidsmaatregelen het uitgangspunt. Het was een ingrijpend project voor bewoners. De corporatie is daarom met hen in gesprek gegaan om te inventariseren wat zorgen, bezwaren en ideeën waren.

 

Communicatieprotocol en -plan

Om de communicatie vandergelijke projecten in goede banden te leiden, stelt Openbaar Belang hier een communicatieplan voor op, vaak in samenwerking met de aannemer. Hierin staat een strategie, kernboodschap, communicatie-doelgroepen, doelen en middelen beschreven. Op deze manier is Openbaar Belang zo open en transparant mogelijk richting belanghebbenden. Daarnaast is er in Zwolle door betrokken partijen een communicatieprotocol. Dit protocol gaat in werking bij het huisvesten van bijzondere doelgroepen. Het geeft de vertrekpunten en stappen weer die doorlopen moeten worden om de strategie van – met name de externe - communicatie te bepalen, de intensiteit en frequentie, het moment waarop de communicatie start en de mate van betrokkenheid van burgers. Op basis van het protocol wordt vervolgens voor ieder project afzonderlijk weer een communicatieplan opgesteld.

 

 

Huurders over revitalisatieproject ‘Binnengasthuizen’: 

“Als ik terugkijk op het hele proces en hoe alles is geregeld en is opgezet, vind ik het goed gedaan. Dat heeft met de communicatie onderling met de drie partijen te maken. Als iets goed geregeld is verloopt het ook makkelijker.”

“Het was een hele schrik dat we eerst hoorden dat we er uit moesten, maar het proces is heel prima gegaan. Dat ze iedere keer weer bij je komen. En als er wat is dat ze dat dan met je doornemen. “


Meer informatie?
Openbaar Belang maakte filmpjes van de voorbereiding en uitvoering van het project Binnengasthuisstraat over hoe zij de bewonerscommunicatie heeft aangepakt tijdens het project.  


Visitatierapport over relatie en communicatie:
“De visitatiecommissie stelt vast dat veel belanghebbenden zeer tevreden zijn over de relatie en communicatie met Openbaar Belang. Er is sprake van een warme relatie gebaseerd op vertrouwen, met een open en transparante communicatie.”

Klik hier om het visitatierapport van Openbaar Belang te openen.

Vraag het Claudia

Vraag versturen