Woningstichting Putten over het benutten van input uit de belanghoudersbijeenkomst

Hoe Woningstichting Putten (WSP) haar belanghoudersbijeenkomst organiseert en hoe zij vervolgens de input meeneemt in de evaluatie van prestatieafspraken.

Marieta Peek, directeur-bestuurder Woningstichting Putten:

“De belangrijkste zaken rondom onze koers worden besproken in een belanghoudersbijeenkomst. We nodigen dan de huurdersorganisatie, gemeente, zorgpartijen, welzijnspartijen, raadsleden, politie en andere belangrijke stakeholders uit om te praten over onze koers. De input die we hieruit ophalen gebruiken we vervolgens in de evaluatie van prestatieafspraken tussen huurders, gemeenten en corporatie. Op deze manier zorgen we ervoor dat we de input van een brede groep mensen mee kunnen nemen.”

 

Belanghoudersbijeenkomst
WSP kiest er bewust voor om een breed opgezette belanghoudersbijeenkomst een keer in de twee jaar te organiseren. De corporatie beoogt zo om de meningen en ideeën van een brede groep samenwerkingspartners op te halen. De frequentie past bij het ritme van de organisatie en tevens wordt ‘bijeenkomstmoeheid’ voorkomen. Een belangrijke partner tijdens deze bijeenkomst is de huurdersorganisatie. Huurders en bijzondere doelgroepen worden daarnaast ook indirect vertegenwoordigd via bijvoorbeeld zorgpartijen en welzijnsorganisaties. De bijeenkomst werd geleid door een externe gespreksleider, zodat de corporatie zelf mee kon doen in het gesprek. In het eerste deel hebben de partijen, die nauw betrokken zijn bij de prestatieafspraken, hun verhaal gehouden over hun visie op hoe de corporatie koerst en wat zij belangrijk vinden. Vervolgens zijn partijen in het tweede deel van de bijeenkomst met elkaar in gesprek gegaan over dilemma’s en keuzemogelijkheden voor allerlei thema’s rondom wonen.

Benutten input bij prestatieafspraken
De bijeenkomst en de input van belanghebbenden is vastgelegd in een verslag. Dit verslag is voor iedereen toegankelijk via de website van de corporatie. Het zijn geen notulen, maar het is een weergave van de uitkomst van die middag. Op deze manier maakt WSP transparant welke input de belanghoudersbijeenkomst heeft opgeleverd en wordt per onderwerp helder samengevat wat de conclusies zijn. De informatie die WSP van belanghouders krijgt, is van belang bij het tot stand komen van de jaarlijkse prestatieafspraken die in samenwerking met de Huurdersorganisatie en de gemeente tot stand komen. De bijeenkomst vond plaats in april, zodat conclusies meegenomen konden worden in de evaluatie van prestatieafspraken in mei. Op deze manier geeft de corporatie concreet vervolg aan de bijeenkomst en de gegeven meningen en ideeën.

 

 Citaat van de huurdersraad uit het verslag van de belanghoudersbijeenkomst: 

"Er wordt naar ons geluisterd en we zijn altijd welkom. De verhoudingen zijn uitstekend, maar dat wil niet zeggen dat er nooit een robbertje gevochten wordt. (…) Momenteel houden we ons bezig met de prestatieafspraken die dit jaar gemaakt moeten worden voor 2017. Samenwerking met de gemeente daarbij is nieuw, maar ook daar hebben we vertrouwen in."


Visitatierapport over relatie en communicatie:
“Belanghebbenden zijn blij met de positieve grondhouding van Woningstichting Putten. De corporatie betrekt huurders op de juiste momenten en licht ze in over veranderingen in beleidsrealisatie of voorgenomen beslissingen. Het onderling vertrouwen zorgt voor een goede communicatie.”

Klik hier om het visitatierapport van Woningstichting Putten te openen.

Vraag het Claudia

Vraag versturen