Domijn werkt met kei-goed-teams

Woningcorporatie Domijn legt regie bij medewerkers

Belanghebbenden van woningcorporatie Domijn gaven een goede beoordeling voor het onderdeel relatie en communicatie in de visitatie. De visitatiecommissie geeft in het rapport aan dat als het gaat om de klant centraal stellen, het programma ‘keigoed’ (zoals Domijn dit noemt) een goed voorbeeld is. Door medewerkers meer de regie te geven, investeert Domijn in de relatie met relaties en specifiek huurders. Klik hier om het visitatierapport van Domijn te lezen.

 

Lucas Fransen, manager Wonen, Domijn:

“We hebben op een gegeven moment gedacht, we moeten af van het ouderwetse organogram, de hark, waarbij de manager instructie gaf aan de medewerker. Nu handelen we vanuit de klant. Daarom werken we in ons hele werkgebied (Enschede, Losser en Haaksbergen) met keigoedteams, zoals wij ze noemen. De keigoedteams bestaan uit medewerkers van de verschillende teams van de afdeling Wonen die voorheen in afzonderlijke teams werkzaam waren. Nu zijn ze bij elkaar gevoegd. Op deze manier wordt er vanuit verschillende invalshoeken naar een situatie gekeken. We spreken van een wijkteam wanneer een keigoedteam wordt aangevuld met externe specialisten.

Als medewerkers vinden dat zij af moeten wijken van de regels omdat de klant een andere beslissing verdient, dan is daar ruimte voor, mits het ook verantwoord kan worden. Die beslissingen nemen medewerkers zelf. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden leggen we laag in de organisatie.

In een wijkteam zijn verschillende specialiteiten vertegenwoordigd. Vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken naar een bepaalde situatie. De teams bespreken onderling welke beslissingen genomen moeten worden. Omdat een team vaak aanwezig is in de wijk, kunnen we zaken eerder signaleren en zo nodig ingrijpen. Waar we voorheen vooral brandjes aan het blussen waren, pakken we nu zaken preventief aan. Dit gebeurt vanuit de gedachten: ken je klant, ken je bezit, ken je collega’s, ken je partners.”

 

Van traditioneel organogram naar wijkteams’

Na verschillende inspiratiesessies met Jaap Peters, die de corporatie meenam in zijn Rijnlands denkmodel, maar ook met Jos Burgers over klantgerichtheid, zijn er binnen Domijn verschillende gesprekken gevoerd over wat er anders kan en moet. Samen met medewerkers is gekeken naar welke organisatiewijzigingen goed zouden zijn. Domijn heeft vervolgens de organisatie als het ware ‘gekanteld’. In plaats van een traditioneel organisatieschema, staan nu de processen centraal en wordt er gewerkt vanuit de bedoeling.

Het is een hele stap geweest voor Domijn om op deze manier te gaan werken. Medewerkers waren niet gewend om zelf besluiten te mogen nemen. De organisatie heeft moeten leren om op een juiste manier om te gaan met taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en rekenschap, die laag in de organisatie kwamen te liggen. Deze transitie heeft een lange adem nodig gehad, maar het heeft Domijn naar eigen zeggen wel geholpen. Het concept ontwikkelt zich steeds verder en werpt duidelijk z’n vruchten af.

 

Huurder over Domijn:

“Wij ervaren Domijn als heel open, vriendelijk en laagdrempelig. We kunnen makkelijk even binnenlopen om onze vragen te stellen en we worden snel geholpen.”

 

Samenstelling keigoedteams
Elk team bestaat uit verschillende specialisten: waaronder een incassomedewerker, een wijkbeheerder, een vakman en een technisch consulent. Met elkaar beslissen zij wat er moet gebeuren. Dit is vaak maatwerk. In een team zijn naast verschillende competenties ook verschillende type mensen vertegenwoordigd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de kleuren van Caluwé. “Blauwdrukdenkenden’ zijn bijvoorbeeld heel rationeel en gestructureerd, terwijl ‘witdrukdenkenden’ zorgen voor dynamiek en creativiteit. De gedachte erachter is, dat zij elkaar aanvullen en versterken. De samenstelling van de teams wordt momenteel geëvalueerd. Ook is er één teamleider aangesteld die zich puur richt op coaching, persoonlijke ontwikkeling en vraagstukken waar teams tegenaan lopen.

 

Samenwerking met partners
Domijn werkt daarnaast ook met verschillende instanties samen om de leefbaarheid in wijken te bevorderen. Het kan zijn dat er bij huurders problemen spelen op meerdere gebieden, bijvoorbeeld als het gaat om wonen, zorg, veiligheid, werk en inkomen, welzijn, etc. In dit samenwerkingsverband zijn onder andere de corporatie, gemeente, zorg- en welzijnsorganisaties en de politie vertegenwoordigd. Als er bij een cliënt problemen spelen op het gebied van wonen en huurbetaling, dan sluit Domijn aan.

Vraag het Claudia

Vraag versturen