Woonstichting De Zes Kernen over kern- en wijkgericht werken

Kern- en wijkgericht werken en het gebruik van kernplatforms in de dorpen waar Woonstichting De Zes Kernen actief is.

Anja van der Sijde, directeur-bestuurder de Zes Kernen, over kerngericht werken:

“In de dorpen, die binnen ons werkgebied vallen, spelen soms heel praktische problemen. Als corporatie denken we mee en kijken we hoe we kunnen bijdragen aan een oplossing. Het gesprek hierover wordt georganiseerd via het kerngericht werken. Per dorp is een kernplatform samengesteld dat vanuit de gemeente wordt ondersteund. Een platform bestaat uit een dwarsdoorsnede van actieve bewoners uit de kern. Zij houden zich met diverse onderwerpen bezig die spelen binnen een dorp. Eén keer in de twee maanden komen bewoners, gemeente en andere partners bij elkaar. We sluiten aan bij onderwerpen die relevant zijn voor de corporatie. Het gaat uiteindelijk om de leefbaarheid in een dorp, welke ook ten goede komt aan de huurders.

 

Kerngericht werken
Kerngericht werken is voor De Zes Kernen leidend voor het werken met bewoners. Er wordt niet zo zeer gedacht vanuit de corporatie, maar vanuit de kern. Het is een samenwerking van bewoners (via kernplatforms), de gemeente Nissewaard, de corporatie, de provincie, het waterschap en diverse ondernemers. Bij kerngericht werken staan initiatieven en participatie door bewoners centraal. Het is dus bedoeld voor alle inwoners van een kern, waaronder de huurders van De Zes Kernen. Punten van aandacht zijn bijvoorbeeld verkeersveiligheid, het behoud van voorzieningen, meer activiteiten. De inzet is om samen te zorgen voor een (nog) betere woonomgeving. Specifieke informatie over de projecten en de kernen lees je in de nieuwsbrief over kerngericht werken.

In gesprek met bewoners via kernplatforms
Voor het kerngericht werken wordt een zogenaamde leefbaarheidsagenda opgesteld. Dit is een overzicht van projecten die partners samen met de kernplatforms (bestaande uit bewoners) op willen pakken. De Zes Kernen is ‘agendalid’, dat wil zeggen dat zij bij woon- en huurgerelateerde onderwerpen aanschuift. Op deze manier is de corporatie maatschappelijk betrokken, luistert zij naar de issues die spelen bij inwoners en kan zij op een creatieve manier meedenken met bewoners en dus met de huurders van de corporatie. In een vroeg stadium wordt met bewoners overlegd om initiatieven, ideeën en wensen op haalbaarheid te toetsen. Op deze manier wordt er aan de voorkant een juiste verwachting gewekt om zo achteraf, of tijdens de uitwerking van een initiatief teleurstellingen te voorkomen.  

 

Bewoners over kerngericht werken: 

“Eigenlijk ben ik er heel blanco ingestapt. Niet geschoten is altijd mis. Tot nu toe gaat het hartstikke goed.”

“Ik vind dat ze het goed aanpakken. Dit is voor het eerst dat ik zoiets meemaak. We hebben allemaal inspraak. Het wordt ook heel duidelijk uitgelegd.”

 “Ik ging met een kritische gedachte dit proces in. Ze hebben beloofd om bepaalde dingen waar te maken en dat zijn ze nagekomen en daar ben ik positief over.”

 “Bij de eerste bijeenkomst gingen we brainstormen, plannen werden opgeschreven. Dat werd geëvalueerd. Dan kwamen we weer een keer bij elkaar. Dan werd het uitgewerkt en kwamen de tekeningen tevoorschijn. Dat liep schitterend, dat liep fantastisch.”


Meer informatie?
In dit filmpje wordt het concept kerngericht werken verder toegelicht.


Visitatierapport over relatie en communicatie:
“De communicatie met de belanghebbenden is duidelijk en verloopt langs hele korte lijnen, meestal in direct persoonlijk contact, maar ook via de mail. Er is intensief informeel overleg, gemoedelijk en verbinding zoekend. Woonstichting De Zes Kernen kan goed luisteren. Er wordt regelmatig geëvalueerd.”

Klik hier om het visitatierapport van De Zes Kernen te openen.

 

 

Vraag het Claudia

Vraag versturen